Monday, May 10, 2010

jAdUaL iMtIhAn yAnG TeRbArU !!!

Bismillahirrahmanirrahim..

Syukur ke hadrat Allah S.W.T. kerana akhirnya terjawab juga tentang tarikh-tarikh untuk written n oral exam kami..

Sebelum ini kami pelajar-pelajar perubatan conventional bagaikan terumbang-ambing kerana tidak tahu tarikh tetap untuk imtihan kali ini...


Ini kerana kebanyakkan daripada kami telah mempunyai banyak perancangan untuk cuti summer nanti..saya juga tidak terkecuali..hoho o.O


Di sini saya sertakan jadual baru yang saya terima pagi tadi..

Written Exam
14/6 Anatomy
21/6 Biochemistry
30/6 Physiology
5/7 Histology
6/7 English
Oral Exam
8/7 Anatomy
10/7 Histology
12/7 Physiology
14/7 Biochemistry
Kebanyakan daripada kami shock kerana makin lambat kami habis exam..huhu


Akibat daripada lambat habis exam + balik Malaysia pun lambat la jawapnya..ramai di antara mereka telah pasang niat untuk pulang semula ke sini lambat..hoho..ni kes balas dendam..


Saya ni pun dah tak tahu nak kata apa..ikutkan jelah apa yang gamaah berikan..


Maybe ada hikmah di sebalik ini semua..
Ujian-ujian...banyak ujian yang datang menimpa..
Ya Allah..permudahkanlah urusanku..
Tabahkanlah hatiku dan tempatkanlah aku di dalam kalangan orang-orang yang sabar..
Semoga aku dan sahabat-sahabatku mendapat najah dalam imtihan ini..

''Ainun,camne nih...x dan lah nak study..huhuhu..''

''Ish Yana nih..study lah..p lah study dengan kawan-kawan seumah tu...''

''Alah..ainun x mo mai datang umah ke study same..ainun study katne?''

''Ainun study kat umah la..kat mane lagi? hmm nape ni Yana?''

''Tak tahu lah Ainun nk study camne..''

''Hmm..Ainun ni pun baru je wat jadual..so stick to the jadual la..huhu..Yana study ye..semoga kita berdua mendapat najah dalam imtihan ni''

''Thanks la Ainun ye coz menaikkan semangat untuk study''

Dialog di atas berlaku pada waktu pagi tadi..

Saya baru je on ym terus dapat panggilan dari Yana..

Pelik sungguh orang invisible tiba-tiba call kte kn..haha xD

Actually ana rasa apa yang Yana rasa...

Tapi tak kan lah nak sama-sama give up..

So saya pon naik kan semangat dia..secara tak langsung menaikkan semangat untuk diri sendiri..

Saya agak terkejut apabila orang yang mengatakan kata-kata itu adalah Yana kerana saya tengok dia rajin belajar, kalau baca nota orang panggil-panggil pun kadang-kadang dia tak sedar..huhu T_T

Saya tak macam dia..kenapa saya tak macam dia??persoalan..
Lain orang lain cara belajarnya..kadang-kadang saya jealous tengok orang rajin belajar..tapi kenapa saya tak ikut macam mereka??
Bila saya renung-renung kembali cara saya belajar dulu dari sekolah rendah sampai ke peringkat matrikulasi..semuanya lebih kurang..
Semasa sekolah rendah banyak masa diluangkan bersama homework..homework lah teman sejatiku..memang busy masa sekolah..dengan kelas tambahan dan tuition..

Di peringkat menengah lagilah hebat..wat homework depan tv..memang x patut..mak selalu tegur..tapi nak wat camne..dah addicted...tengok drama korea..haha xD

Mak lama-lama dah lali..dan maybe mak tak berapa nak kisah coz keputusanku x lah teruk..Alhamdulillah malah membanggakannya..hehe..

Last-last tengok adik-adik pun turut sama ikut jejak langkah kakak dia yang bagi contoh x berapa nak baik ni..huhu (-_-'')

Ish saya ni memang x patot buat camtu..tapi bestlah wat homework depan tv..very interesting (^_^)v



Di peringkat matrikulasi pula, tv mane ade depan mata..kalau nak tengok tv kena g bilik bawah..laptop plak..saya kunci dalam locker..memang tak sentuh langsung..guna bila ada assignment je..balik cuti baru guna banyak..
Banyak masa di habiskan dengan study n wat homework..pastu ada kuiz tiap2 minggu..memang sedap la..tu yang rasa cam banyak ilmu di dada..haha xD
Tapi sekarang..kehidupan di universiti..amat berbeza..lebih-lebih lagi di Mesir ni..
Saya tak ada homework..kalau ada pon Anatomy n Histology je..so banyak masa saya di habiskan di depan laptop..adoi~
Hmm camne tu..tak pe tak pe mulai arini saya akan guna masa yang ada tu yang panjang tu untuk study balik apa yang saya dah belajar selama saya belajar di gamaah tercinta tu..hehe
Ku doakan kejayaan untuk semua sahabat-sahabat ku..
Dont give up..study selagi anda mampu..
InsyaAllah Allah akan beri yang terbaik untuk kita yang telah berusaha dan jangan lupa untuk bertawakal kepada Allah selepas berusaha ^_^
Wassalam..

p/s: jom.jom.jom.study..masa jeles dengan kte tu..huh~

No comments:

Post a Comment